Programma

Ianka Fleerackers en Peter Hinssen zullen de UBA Trends Day 2022 modereren en gaan vol enthousiasme in dialoog met onze internationale topsprekers. Ze leggen hen het vuur aan de schenen, trekken iedere trend naar België en bekijken hem op nationaal vlak. Ianka en Peter stellen de vragen die niemand anders durft te stellen. Zorg dat u erbij bent als u benieuwd bent naar de antwoorden.

Crystal Washington_UBA Trends Day 2022

Trends in Strategy. Shape the Workplace of the Future | Crystal Washington

Alsof we nog niet voldoende aan ons hoofd hadden met voortdurende technologische innovaties en disrupties, met Generatie Z die aan zet kwam, met een veranderende wereld en nog sneller veranderende consumenten… Verschijnt daar wel 2020 op de kalender, zeker – een jaar dat alles compleet op zijn kop zet. Meer dan ooit heeft wie het roer in handen houdt nood aan een vertrouwd kompas. Technologie-strateeg en futurist Crystal Washington heeft zo’n kompas en leert bedrijfsleiders hoe ze net nu kunnen gedijen en een succesvolle koers kunnen uitstippelen. Crystal stoomt u klaar voor de aanrollende golven van verandering. 

BenedictEvans_TD_22_1080x1080px.jpg

Trends in Tech. Understanding the Macro Shifts | Benedict Evans

Tussen al het gedruis en zinloze geruis van de zogenaamde ‘dingen-die-je-niet-mag-missen-in-tech’, pikt Benedict Evans die geluiden eruit die er werkelijk toe doen. Wat gebeurt er? En wat betekent het? De diepgravende analist maakt er zich niet vanaf met enkele boutades die goed klinken aan het koffieapparaat daags na de UBA Trends Day. Hij onderzoekt hoe de trends in technologie een nieuw kader scheppen voor merken, voor media, voor retail, voor e-commerce… En, niet onbelangrijk, hoe we onze business modellen daaraan kunnen aanpassen. Want alleen wie het grote macro-plaatje begrijpt, kan op micro-niveau de best mogelijke beslissingen nemen.

Vicki Loomes_UBA Trends Day _2022_1080x1080px.jpg

Consumer Trends. Innovating in the Era of Purpose | Vicki Loomes

Consumententrends die merken en bedrijven munitie geven om dubbel en dik in te zetten op authenticiteit en verantwoordelijkheidszin. In een wervelende presentatie brengt Vicky de allerbeste innovaties van merken die u inspireren en nieuwe ideeën geven om zelf de torenhoge verwachtingen van de bewust post-covid-consument te overtreffen. 

Wie met een elektrische wagen naar de UBA Trends Day komt, kan gegarandeerd de batterij opladen met het overschot aan energie van Vicki Loomes. U bent gewaarschuwd. 

Matt Brittin_UBA Trends Day_2022_1080x1080px.jpg

Trends in Data & Ethics. Private by Design | Matt Brittin

De weldaden van gepersonaliseerde online advertenties die de consument effectief meerwaarde bieden versus uw terecht gewaardeerde privacy. Met big data en artificiële intelligentie is het technisch een fluitje van een cent om u op de voet te volgen en vanuit die schaduwpositie voortdurend commercieel te targetten. Maar is dat wel wenselijk? Is het niet zinvoller te werken aan een duurzaam digitaal model dat vertrekt vanuit een privacy first-principe?

De digitale marketing staat voor drastische veranderingen. En wij, wij zullen een keuze moeten maken: grijpen we terug naar onze traditionele werkwijze of is dit het begin van een nieuw tijdperk? Matt Brittin onderwerpt alle mogelijke digitale strategieën aan een onderzoek en stelt daarbij cruciale ethische vragen rond keuzevrijheid, transparantie en controle over uw persoonsgegevens. 

Neil Deshmukh _UBA Trends Day_2022_1080x1080px.jpg

Trends in AI. Using Technology to have Social Impact | Neil Deshmukh

“Het is mijn grote droom om met technologie de wereld te veranderen. Ten goede te veranderen. Voor alle mensen, waar dan ook. Wie ze ook zijn. Hoe rijk of hoe arm ze ook zijn. Ik wil het verschil maken.” Dixit Deshmukh. Ook met de smaakmaker voor zijn keynote, willen wij met UBA het verschil maken.

Neil is niet de supermarketeer met een cv van galactische dimensies. Hij is een jongeman met een droom die zich toelegt op de sociale impact die hij dankzij de meest gesofisticeerde technologie wil hebben op de digitaal (en ook op andere vlakken) minstbedeelde aardbewoners. Zijn droom, zijn projecten: u ontdekt ze tijdens de UBA Trends Day. Wedden dat hij een onuitwisbare indruk maakt? Ons hart heeft hij alvast gestolen. 

Paul Polman_UBA Trends Day_2022_1080x1080px.jpg

Trends in Sustainability. Becoming Net Positive? | Paul Polman

Doemdenkers worden elke dag op hun wenken bediend: een op hol geslagen klimaat, ongebreidelde ongelijkheid, pandemieën, krimpende biodiversiteit, druk op onze grondstoffen… Ingrijpende veranderingen verwoesten de wereld terwijl we erbij staan en kosten handenvol geld. Wie zal ons redden? Het bedrijfsleven! Paul Polman bracht bij Unilever zijn overtuiging dat ondernemingen ‘netto positief’ kunnen zijn (lees: meer geven aan de wereld dan ze nemen) in de praktijk. Hij weet dus waarover hij het heeft als hij zegt dat wanhoop geen antwoord is op die grote uitdagingen.

Paul ziet dat andere megatrends - de groene economie, meer diversiteit en inclusie…  - opwindende nieuwe kansen bieden om de wereld te ‘genezen’. Dat je winst kunt maken door de problemen van de wereld op te lossen, toont hij aan met de belangrijkste lessen van Unilever en andere pionierende bedrijven. 

Joeri Van den Bergh_UBA Trends Day_22_1080x1080px.jpg

Trends in Gen Z. Nihilisten of Uberwoke warriors? | Joeri Van den Bergh

Move over Millennials! De vorige jongerengeneratie wordt door de huidige 15-25 jarigen beschimpt als “dromers”, koffie/Harry Potter-verslaafden en simps. Terwijl het leven van Millennials meer en meer op dat van ouderen begint te lijken met het huisje, tuintje, baby'tje en boompje waar ze van droomden, is het aan Gen Z om de wereld te veranderen, nieuwe lifestyle trends uit te zetten en consumentengedrag te veranderen. Wilt u weten hoe u als merk of retailer aansluiting vindt bij deze woke consument? Hoe de diverse Generatie Z kijkt naar de toekomst: werk, succes en geld? Wie ze wél nog vertrouwen en toelaten in hun digitale wereld met cancel cultuur filter?

In de wereldwijde primeur voor de UBA Trends Day brengt Joeri zijn verhaal en de Belgische resultaten van een nieuw globaal onderzoek door InSites Consulting en illustreert hij de trends bij Generatie Z met actuele case studies. Zit u nu ook al op het puntje van uw stoel?

Miri Rodriguez_UBA Trends Day_2022_1080x1080px.jpg

Trends in Branding. Storytelling for Influence | Miri Rodriguez

U werkt voor een merk. U bent zelf ook een merk. Storytelling is een erg krachtige business tool in dit digitale tijdperk en levert een meerwaarde voor zowel uw brand als uw personal branding. Empathie is het alfa en het omega van straffe storytelling, omdat het delen van een emotionele ervaring uw stakeholders en publiek inspireert en aanzet tot actie. Tot zover de vaststelling, maar hoe gaat u daarmee aan de slag? Miri Rodriguez deelt in haar dynamische en interactieve keynote praktische tools die u helpen een rasechte verhalenverteller te worden. Verhalen die ervoor zorgen dat u en/of uw merk relevant en succesvol blijven. Ze leert onder andere hoe u uw verhaal creëert met Design Thinking-principes. 

Anders Indset_UBA Trends Day_2022_1080x1080px.jpg

Trends in Business Philosophy. Say Goodbye to Old Self-evident Truths | Anders Indset

Anders pleit voor anders denken, waarbij we verder kijken dan onze persoonlijke ervaringen en niet alleen luisteren naar wat we graag horen. “In 2020 zijn we wakker geworden uit een slaap die 50 jaar duurde. Vanuit ons comfort beschouwden we alles in de wereld als vanzelfsprekend.” Gedaan met indommelen, denken moeten we doen. Zeker als we streven naar een hoopvolle toekomst. Zegt Anders Indset. We denken alvast dat hij een punt heeft. 

PeterHinssen.jpg

Closing

Op het einde van de UBA Trends Day geeft Peter Hinssen een samenvatting van de verschillende trends. 

Back to top